Brasil


reserved.com


     Jesień w pełni! Zmieńmy na chwilę klimat i przenieśmy się do dalekiej Brazylii. Omijamy słoneczne plaże, nie będzie egzotycznych krajobrazów, za to na horyzoncie wyjątkowy duet: moda i architektura.

     Co sezon duże marki odzieżowe i domy mody przygotowują nowe kolekcje, którym towarzyszą kampanie reklamowe. Większość wygląda podobnie: świetne stylizacje, idealne modelki, a w tle niesamowite widoki: słoneczne kurorty, stylowe stolice, intrygujące wnętrza (wszystko zależy od sezonu i pomysłu). W efekcie otrzymujemy piękny obrazek, z dopracowanym każdym detalem, ale w poszczególnych kampaniach przewijają się te same motywy. Gdyby coś zmienić i znaleźć ciekawe miejsce do prezentacji, które nie zdominuje kolekcji, ale ją podkreśli.




prada.com

     W tym sezonie na duży plus zasługuje Prada. Swoje barwne i wzorzyste ubrania na  jesień i zimę marka pokazała na tle stonowanej architektury (zdjęcia do kampanii powstawały w Bedford Hills w Nowym Jorku). Na drugim planie pojawiają się: beton, proste, surowe bryły i ascetyczne wnętrza, tworzące kontrast z fantastyczną kolekcją. Tło i prezentowane na nim projekty doskonale się dopełniały (autorem najnowszej sesji został po raz kolejny Steven Meisel - film).

     Wyszło świetnie, ale mojego reklamowego faworyta zobaczyłam kilka miesięcy temu. Zachwyciła mnie niesamowita Brazylia, a właściwie jej modernistyczna architektura, która stała się bazą dla prezentacji minimalistycznej linii Modern Couture z wiosennej kolekcji Reserved be INSPIRED (zdjęcia w futurystycznych plenerach wykonał Mateusz Stankiewicz - film). 



                                                                                       reserved.com
   
     Modelka ubrana w monochromatyczne stroje, budzące się do życia, jeszcze trochę mroczne i zachmurzone miasto Niterói oraz niepokojąca muzyka w tle - razem tworzą zgraną całość. Na krótką chwilę przenosimy się na Niemeyer Way. Wzdłuż 11 kilometrowego wybrzeża Zatoki Guanabara powstał kompleks kilkunastu budynków, (głównie przeznaczonych na funkcje kultury), zaprojektowanych przez Oscara Niemeyera (dzięki wybudowanym obiektom miasto stało się drugim po stolicy Brazylii miejscem, które skupia najwięcej realizacji wybitnego architekta).

     Przez prawie 20 lat wznoszono tu budynki tego twórcy. Zaczęło się od Muzeum Sztuki Współczesnej, które swoją premierę miało w 1996 roku, dziś jest symbolem miasta i jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków architekta - obiekt został zlokalizowany na skalistym wybrzeżu zatoki skąd roztacza się widok na pobliskie Rio de Janeiro. Następnie powstawały kolejne m.in. Centrum Pamięci Roberto Silveira (2003), Teatr (2007z dużym zakrzywionym dachem, Siedziba Fundacji Oscar Niemeyer (2010) - w kształcie ślimaka, Centrum Brazylijskiego Kina (2012) - w formie filmowych rolek i Centrum Turystyczne - cylinder z czarnego szkła.







     reserved.com


     Wszystkie budynki przybierają niepowtarzalne formy i utrzymane są w indywidualnym stylu architekta, osadzającym modernizm w miejscowym klimacie kulturowym. Niemeyer zafascynowany krzywiznami spotykanymi w naturze, w swoich projektach proste linie chętnie zastępował swobodnymi kreskami. Teraz miasto nabrało wyjątkowego charakteru, historyczna zabudowa Niterói przeplata się z nowoczesnymi obiektami, które ożywiają nabrzeże i tworzą wyjątkowy klimat.

     Jedną z jego realizacji, która stała się tłem kampanii jest Teatro Popular (od października 2013 imienia Oscar Niemeyer). To dość nowy budynek, otwarty w kwietniu 2007 roku, z okazji setnych urodzin architekta. Do zdjęć wykorzystano wyjątkową bryłę: żelbetową spiralę prowadzącą do środka oraz fasadę z ceramiczną elewacją i przeszkleniami. Obiekt stał się idealną scenografią i ponownie okazało się, że architektura i moda świetnie się uzupełniają. Efekt sesji to piękna i inspirująca, spójna całość, obrazek który pozostaje w głowie na dłużej. Mam wrażenie, że przenosi nas w inny wymiar, aż chciałoby się spakować walizkę i zobaczyć to na żywo. 

Etykiety: , , , , , , ,