Polska, Paryż i dobry design



 366 CONCEPTTreUAU project


Kilkanaście lat temu, kiedy festiwale designu nieśmiało stawiały swoje pierwsze kroki, przyciągały przede wszystkim pasjonatów wzornictwa. Dziś działają już bardzo prężnie i z dużym rozmachem. Te największe gromadzą nawet kilkaset tysięcy gości, i to nie tylko tych ściśle związanych z projektowaniem. Forma wydarzeń ewoluuje, a program nie jest już kierowany wyłącznie do wąskiego grona, ale coraz częściej otwiera się na różnych odbiorców. Można wybierać z naprawdę pokaźnej listy warsztatów, prelekcji i wystaw. Prezentowane projekty nie tylko mają zachwycać nowoczesną formą, ale często tworzone są w odpowiedzi na potrzeby zmieniającego świata.

„Design” elektryzuje i przyciąga, a festiwali, konferencji i tygodni poświęconych sztuce użytkowej przybywa. Tworzy się gęsta siatka wydarzeń. Te liczące się najbardziej mają już swoje stałe miejsce w kalendarzu. Oznacza to, że niemal wszystkie wczesnojesienne tygodnie (czyli sezonowy szczyt) są już szczelnie wypełnione. Festiwalom często towarzyszą specjalistyczne targi. Te kierowane są głównie do osób z branży meblowej i wnętrzarskiej oraz do architektów i projektantów. To miejsca poszukiwań nowych rozwiązań, wymiany handlowych kontaktów. Swoje premierowe kolekcje prezentują największe globalne marki, pojawiają się również mniejsi producenci, pragnący wejść na kolejne rynki. I tak Londyn obok swojego festiwalu organizuje targi 100%design, paryski Design Week działa razem z Maison & Objet.





Te francuskie wydarzenia należą do jednych z najważniejszych w Europie. Na targach pośród tysięcy stoisk można znaleźć niemal wszystko co potrzebne jest do urządzenia domu. Od ekskluzywnych mebli wykonywanych z egzotycznego drewna, po ceramiczny kubek, w którym wypijemy poranną kawę. W tym roku przemierzając kilometry alejek wypełniających kilka ogromnych hal mieliśmy okazję spotkać także polską reprezentację.

366 CONCEPT. Ta marka kilka lat temu wznowiła produkcję popularnego w latach 60- tych fotela model 366, zaprojektowanego przez Józefa Chierowskiego. Prosty mebel z charakterystycznymi nogami w kształcie nożyc był dość łatwy w produkcji i przez dekady gościł w polskich domach. Teraz wyruszył w świat. Po wielu publikacjach w zagranicznych magazynach zadebiutował na paryskich targach. Fotel i seria doprojektowanych współcześnie mebli mają duży potencjał. Pasują do surowych przestrzeni oraz modnych obecnie wnętrz tworzonych w nurcie mid-century.





 Tre. Czyli marka założona przez Tomasza Rygalika, dla której tworzą projektanci z całego świata, m.in.: Polski, Japonii, Włoch czy Izraela. Wszystkich łączy wspólna idea. Powstające przedmioty maja być proste, ponadczasowe, wykonane z należytą starannością, by mogły posłużyć również przyszłym pokoleniom. Cała kolekcja (składająca się z mebli i dodatków) utrzymana jest w duchu minimalizmu. Jej elementy wyróżnia prosta estetka, szlachetny materiał i trwałość. To propozycja dla osób, które chcą żyć świadomie, ograniczają nadmierną konsumpcję i zamiast kilku rzeczy, wybierają jedną - najwyższej jakości.










UAU project. To multidyscyplinarne studio projektowe z Warszawy. Jego założyciele- Justyna Fałdzińska i Miłosz Dąbrowski, podczas tegorocznej edycji Paris Design Week zaprezentowali się w strefie Off. Do Francji przyjechali z serią przedmiotów codziennego użytku (lamp, świeczników czy mikro szklarni) produkowanych przy pomocy domowych drukarek 3D. W tym roku na paryskim festiwalu projektów wykonywane przy użyciu tej technologii było całkiem sporo, ale to te stworzone przez warszawski zespół prezentowały się najciekawiej. Ich atuty to staranne wykonanie, proste kształty i świetne zestawienia kolorystyczne.








Patrząc na ogrom marek, jakie pojawiły się we Francji, może nasza reprezentacja nie była zbyt liczna, ale z pewnością silna. Naprawdę przedstawiliśmy sporo dobrego wzornictwa, i nie jest to tylko moja subiektywna opinia. Każde ze stoisk cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, przyciągało odwiedzających i przyszłych kontrahentów z różnych części świata. Świetne jest również to, że z roku na rok, na podobnych wydarzeniach, możemy spotkać coraz więcej rodzimych marek i projektantów z naprawdę dopracowaną ofertą.   

Etykiety: , , , , , , , , , , , ,