Paris Design Week to okazja do poznania dobrego
wzornictwa, i to nie tylko tego francuskiego. Przy powstawaniu wydarzenia
współpracuje wiele organizacji i instytucji. Od kilku edycji jedną z nich jest Czeskie Centrum w Paryżu, które na czas festiwalu przygotowuje własny, specjalny
program.
Przemierzając kolejne wystawy, butiki, miejsca biorące udział w tym francuskim święcie designu, szybko przekonujemy się, że mamy dostatecznie dużo narzędzi, by gustownie urządzić wnętrza, wyposażyć je w komfortowe sprzęty, coraz częściej spersonalizowane, dostosowane do indywidualnych potrzeb. Możemy poruszać się pojazdami o nowoczesnych liniach i zaawansowanych technologiach. Czescy projektanci zauważyli, że w zasięgu ręki jest niemal wszystko, co pozwala na wygodne życie. Ale co potem? Gdy przychodzi czas na naszą ostatnią podróż jesteśmy zdani na to co dostępne na rynku – czyli wybór mamy bardzo ograniczony.
Na festiwalu
odpowiedzią na ten problem była wystawa „Acheron” poświęconą designowi
funeralnemu – związanemu z pożegnaniem, odejściem. Pokazano na niej kilkanaście
projektów…. urn. „Z ostatecznego rozrachunku wynika, że to przecież z nich będziemy
korzystać dłużej niż z każdego innego, domowego mebla” – dodają organizatorzy
ekspozycji i zachęcają do oglądania. Pozostańmy jeszcze przez chwilę przy
rozmyślaniach nad przemijaniem i sprawdźmy jak z tematem śmierci radzą sobie
młodzi twórcy.
URNYY / Roman Kvita i Pavlína Kvitová
Na początek
naczynie bardzo proste. Jego forma przypomina ascetyczną rzeźbę - to połączenie
eleganckiego kształtu i wysokiej klasy materiałów. Powstała ze szkła, żeliwa i
kamienia. Każdy egzemplarz można spersonalizować, grawerując na jego ściance
wybrany cytat bądź sentencję.
JE TE TIENS / Martin Chmelař
Projekt dla osób
ceniących sobie rzemieślniczą pracę. Każdy obiekt jest wyjątkowy, bo tworzony ręcznie.
Urna formowana jest z akrylu, a kształtem przypomina muszlę.
FAMILY CHAPEL / Sebestian Sticzay
Jeden z
najbardziej wyrafinowanych projektów. Jego twórca sprzeciwia się korzystaniu z
tworzyw sztucznych i serwuje bardzo eleganckie rozwiązanie: marmurową podstawę
i pokryte miedzią wnętrze przysłonięte kryształowym kloszem.
URNE EN BASALTE / Linda Vránová
Organiczny
kształt urny (zbliżony do jajka) symbolizuje związek pomiędzy końcem a
początkiem. Założenie jest proste - solidna podstawa wykonana z bazaltu otacza delikatną
szklaną kulę, w której znajdują się proch zmarłego.
ENSEMBLE / Zuzana Knapková
Projekt dla par, których nie jest w stanie rozłączyć nawet śmierć. Każda porcelanowa forma ma niewielką wypustkę, dziubek, którym styka się z drugą taka samą urną.
URNES AUX RACINES / Monika Suchánská, Tomáš Rybníček, Kateřina Pěkná
Na koniec rozwiązanie dla osób, które cenią sobie ekologię. Te formy wykonane są z papieru mâché. Można na nich umieścić dowolny nadruk, napis czy rysunek, stworzony przez bliskich. Są biodegradowalne, więc po złożeniu w ziemi szybko się rozłożą. To sprawia, że świetnie nadają się do parków pamięci - łatwo można ukryć je między korzeniami drzew.
Design
funeralny, która przez lata spychany był gdzieś na margines, zaczyna przeżywać
swój renesans. Wkraczający na rynek projektanci widzą w tym obszarze dużą
niszę, którą starają się zapełnić swoimi śmiałymi pomysłami. Dbają o to by proponowane
formy były odpowiednie - stosowne do funkcji, estetyczne i gustowne. Równocześnie
pozwalają sobie na eksperymenty z kształtami i tworzywami. Efekt
- duża różnorodność, która nareszcie daje odbiorcy możliwość wyboru.
Etykiety: #Czechy, #minimall, #minimallisme, #Paryż, Design, design funeralny, Paris Design Week